اقامتگاه عام یا حقیقی چیست؟

اقامتگاه عام یا حقیقی اقامتگاهی است که مربوط به کلیه ی حقوق مدنی و تعهدات شخص است که خود بر دو قسم است: الف: اقامتگاه اختیاری؛ ب: اقامتگاه اجباری یا تبعی.

اقامتگاه اختیاری

اقامتگاهی است که شخص واجد اهلیت به اراده و میل خود تعیین می کند .برای تعیین اقامتگاه فقط کافی است مشخص کنیم که مرکز مهم امور شخص در کجا قرار دارد .

بررسی اقامتگاه اجباری یا تبعی

اقامتگاهی است که از طرف قانون گذار برای برخی از اشخاص تعیین می شود اقامتگاه این دسته از اشخاص به علت وابستگی هایی که به اشخاص دیگری دارند و یا به مناسبت شغل خاص انها و به میل خود انها نمی تواند تعیین شود .

این نوع از اقامتگاه انواعی دارد که انهارا بررسی خواهیم کرد

۱ . اقامتگاه زن شوهردار

روابط زن و شوهر حکم می کند که دارای محل سکونت و اقامت مشترک باشند به همین دلیل ماده ی ۱۰۰۵ قانون مدنی اشاره می کند که اقامتگاه زن شوهر دار همان اقامتگاه شوهر است معذلک زنی که شوهر او اقامتگاه معلوم و مشخصی ندارد و هم چنین زنی که با رضایت شوهر خود و یا اجازه دادگاه می تواند مسکن جداگانه ای اختیار کند .

اما در خصوص زن ناشزه که بدون اجازه ی شوهر یا دادگاه اقامتگاه شوهر را ترک کرده باشد متاسفانه قانون تعیین نکرده که اقامتگاه وی باید همان اقامتگاه شوهر محسوب شود یا اقامتگاهی که بدون اذن شوهر و دادگاه برای خود انتخاب کرده است .

گرچه به عقیده اکثریت اقامتگاه زن ناشزه غیر از اقامتگاه شوهر است .

۲ .اقامتگاه صغار و محجورین

از نظر تامین منافع صغار و محجورین قانون گذار در ماده ی ۱۰۰۶ قانون مدنی مقرر کرده است که اقامتگاه صغیر و محجور همان اقامتگاه ولی و قیم انها است .

۳ . اقامتگاه مامورین دولت

اقامتگاه مامورین دولتی اعم از لشکری و کشوری در محل خدمت انها است و اگر محل خدمت انها متغیر باشد محلی که از انجا به انها ماموریت داده می شود به عنوان اقامتگاه انها درنظر گرفته می شود .

۴ . اقامتگاه افراد نظامی

طبق ماده ی ۱۰۰۸ قانون مدنی اقامتگاه افراد نظامی پادگان انها است .

۵ . اقامتگاه خدمه

طبق ماده ی ۱۰۰۹ قانون مدنی اگر اشخاص کبیر که معمولا نزد دیگری کار یا خدمت می کنند در منزل کارفرمای خود سکونت داشته باشند اقامتگاه انها همان اقامتگاه کارفرمای انها خواهد بود.

http://dadfaranrahnama.com/?p=2208

لینک کوتاه

شاید این مطالب را نیز بپسندید:

برخورداری اتباع بیگانه از حقوق خصوصی و عموم

حقوق غیر مسلمانان در ایران

مصونیت قضایی ماموران دیپلماتیک یا کنسولی

اقامتگاه اشخاص حقوقی

اقامتگاه خاص(انتخابی) یا قراردادی

اقامتگاه عام یا حقیقی چیست؟

۰ پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *